CBAM

2023/04/20

💥 Update:

▶️18 kwietnia Parlament Europejski zatwierdził w pierwszym czytaniu wprowadzenie kilku kluczowych aktów prawnych stanowiących element pakietu Fit For 55👉m.in. mechanizmu granicznego podatku węglowego (tzw. CBAM Carbon Border Adjustment Mechanism).
📣„…w głosowaniu zatwierdzono reformę unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), wprowadzenie mechanizmu dostosowywania cen na granicach (CBAM) oraz utworzenie Społecznego Funduszu Klimatycznego.”
▶️Cło węglowe ma stać się mechanizmem wzmacniającym konkurencyjność europejskich producentów, uwzględniającym czy też rekompensującym ponoszone przez nich wysokie koszty związane z zaostrzającą się polityka klimatyczną.
▶️CBAM obejmuje produkty stalowe, aluminiowe, cement, nawozy (w okresie przejściowym), energię elektryczną i wodór.
▶️Wprowadzenie cła węglowego wiąże się z likwidacją darmowych uprawnień do emisji CO2 dla przedsiębiorstw.
▶️CBAM będzie stopniowo wprowadzany od 2026 do 2034 r. równolegle z wycofywaniem bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS.
✔️Pierwszy etap wdrażania nowych regulacji zaplanowany na lata 2024-2025 zakłada składanie przez importerów kwartalnych deklaracji, zawierających informacje o ilościach sprowadzanych produktów oraz o emisjach gazów cieplarnianych powstałych w wyniku ich produkcji (w tym także o emisjach pośrednich). Ponadto deklaracje będą musiały zawierać wykaz opłat poniesionych tytułem emisji gazów cieplarnianych, zapłaconych w państwie z którego pochodzi produkt.
✔️Drugi etap wdrażania CBAM rozpocznie się 1 stycznia 2026 r. i będzie polegał na nabywaniu i umarzaniu certyfikatów CBAM, podobnych do uprawnień do emisji w systemie EU ETS. Koszt nabycia certyfikatu CBAM będzie zależał od ceny uprawnień do emisji w systemie EU ETS. Certyfikatami CBAM nie będzie można handlować, nie będzie też ustalonego ich górnego limitu w obrocie, aby nie ograniczać wymiany handlowej.
👉https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0100_EN.pdf

_____________________________________________

Edit:

▶️Cło węglowe dla krajów eksportujących węgiel do UE coraz bliżej.
▶️15 marca we wtorek ministrowie finansów krajów członkowskich UE zatwierdzili mapę drogową dotyczącą projektu podatku (cła) węglowego na granicach Wspólnoty.
▶️Nadrzędnym celem wprowadzenia powyższego jest to, aby kraje niedbające o cele klimatyczne nie osiągały przewagi nad europejskimi producentami i importerami węgla, którzy muszą przestrzegać rygorystycznych i kosztownych norm.
▶️Zatwierdzony wstępnie projekt unijnej legislacji dotyczący sektorów cementu, żelaza i stali, aluminium, nawozów oraz energii elektrycznej i zakłada mechanizm oraz harmonogram stopniowego wdrażania podatku na lata 2023 -2025.
▶️Unijni przywódcy nie zdecydowali jednak jeszcze o kilku kluczowych warunkach, m.in. opodatkowaniu sektora produkcji wodoru.
Źródło: https://zielona.interia.pl/polityka-klimatyczna/swiat/news-clo-weglowe-coraz-blizej-macron-jest-porozumienie-panstw-ue,nId,5896611

_____________________________________________

Rusak Trade Compliance News informuje:

 

  • CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) czyli unijne cło od śladu węglowego.
  • UE pracuje nad mechanizmem dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 tak aby importerzy ponosili koszty emisji dwutlenku węgla w takiej samej wysokości, w jakiej ponosiliby je produkując w UE.
  • CBAM jest częścią unijnego pakietu politycznego „Fit for 55” mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i ostatecznie osiągnięcie neutralności klimatycznej w UE do 2050 r. Według przeprowadzonych przez KE konsultacji CBAM będzie skuteczny we wspieraniu polityki klimatycznej UE i łagodzeniu ryzyka ucieczki emisji. Ocena skutków wykazała, że CBAM powinien zmniejszyć ucieczkę emisji gazów cieplarnianych w UE.
  • Celem wprowadzenia CBAM jest oczywiście nie tylko ochrona środowiska, a wyrównanie pozycji europejskiego przemysłu (głównie w sektorach produkcji cementu, żelaza i stali, aluminium, nawozów oraz energii elektrycznej) w stosunku do konkurencji z krajów, które nie mają tak surowych regulacji klimatycznych jak Unia, dotyczących emisji gazów cieplarnianych (ETS).
  • Cło od śladu węglowego ma obowiązywać w formie przejściowej od 2023 roku, w pełni operacyjne będzie od stycznia 2026.
  • Gdy CBAM zostanie w pełni wdrożony importerzy będą musieli złożyć wniosek o zezwolenie do swojego organu krajowego przed przywozem na teren UE towarów objętych zakresem. Do dnia 31 maja każdego roku importerzy będą musieli zadeklarować (w odniesieniu do poprzedniego roku) całkowitą ilość każdego rodzaju towaru, który zaimportowali, jak również łączną związaną z tym emisję gazów w odniesieniu do każdego rodzaju towaru.
  • Unijna propozycja wdrożenia cła od śladu węglowego wzbudziła sprzeciw m.in. Chin, Indii, Brazylii, RPA czy Turcji, zaś USA uznały taki podatek za narzędzie ostateczne.

 

Więcej informacji w temacie znajdziecie tutaj:

https://www.globalcompliancenews.com/…/eu-european…/

https://eu.boell.org/…/proposal-carbon-border…

https://ec.europa.eu/…/carbon_border_adjustment…

CBAM

CBAM
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA