KLUCZOWE WYZWANIA W HANDLU MIĘDZYNARODOWYM: NOWY RAPORT CUSTOMS SUPPORT GROUP
Customs Support Group identyfikuje rosnącą presję geopolitycznych napięć, brak odpowiedniej wiedzy oraz wyzwania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jako kluczowe przeszkody w funkcjonowaniu handlu międzynarodowego.
22.10.2024 | Rotterdam, Holandia — Szeroko zakrojone badanie przeprowadzone wśród firm logistycznych i producentów dóbr wskazało presję geopolityczną, skomplikowane przepisy celne, niedobór wewnętrznej ekspertyzy oraz wpływ sztucznej inteligencji jako kluczowe wyzwania, z jakimi branżyści muszą się mierzyć w codziennych operacjach handlowych.
Zlecone przez Customs Support Group (CSG) badanie Strategic Radar dostarczyło cennych spostrzeżeń na temat klientów CSG, w tym dostawców usług logistycznych (LSP) oraz właścicieli towarów (GO), obejmujących globalne firmy spedycyjne i międzynarodowych producentów z sektora motoryzacyjnego, detalicznego, konsumpcyjnego i FMCG oraz zidentyfikowało dominujące trendy i trudności jakich przedsiębiorcy doświadczają w handlu międzynarodowym
Wśród odpowiedzi wyodrębniły się trzy kluczowe obszary: wyzwania związane z rosnącą złożonością przepisów celnych, brak wewnętrznej ekspertyzy oraz szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji.
John Wegman, CEO Customs Support Group, zauważył: „Zidentyfikowaliśmy trzy wyraźne tendencje w międzynarodowym handlu: wzrastającą złożoność przepisów oraz związane z nimi ryzyka, potęgowane przez ostatnie geopolityczne perturbacje; braki w wiedzy i umiejętnościach pracowników przedsiębiorstw oraz wysokie oczekiwania wobec AI, które wiążą się z obawami o niedoskonałość systemu i potencjalne błędy .”
Badanie ujawniło, że ponad połowa ankietowanych (51%) odczuwa biznesowe skutki globalnych perturbacji, takich jak blokada Kanału Sueskiego czy wojna w Ukrainie. 45% pytanych wskazała jako wyzwanie konieczność posiadania bardzo specjalistycznej wiedzy, która pomaga sprostać wymogom prawa lokalnego oraz międzynarodowego, tak aby dostosować procesy handlowe do coraz bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących m.in. ochrony środowiska.
Coraz więcej dużych międzynarodowych firm decyduje się na korzystanie z usług zewnętrznych ekspertów w obszarze przestrzegania przepisów celnych i trade compliance, pomimo wcześniejszych inwestycji w rozwój wewnętrznych kompetencji. Dzieje się tak z uwagi na niedobór specjalistycznej wiedzy niezbędnej do efektywnego rozwiązywania złożonych problemów oraz minimalizacji ryzyka finansowego i operacyjnego.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na decyzję przedsiębiorców dotyczącą outsourcingu usług celnych i handlowych jest możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które znacząco poprawiają efektywność i dokładność przetwarzania danych, a także ograniczają wewnętrzne zasoby firm w zakresie zarządzania obszerną dokumentacją oraz realizacją powtarzalnych procesów.
Blisko 60% uczestników badania zdecydowało się na outsourcing operacji celnych, aby zniwelować problemy wynikające z ograniczonej zdolności operacyjnej, podczas gdy 45% skorzystało z tego rozwiązania, by uzyskać dostęp do niezbędnej wiedzy specjalistycznej. Dla 48% respondentów kluczowa okazała się ekspertyza branżowa.
Mimo że obsługa celna tradycyjnie opierała się na dużej ilości dokumentacji papierowej i procesach manualnych, 42% badanych zwróciło uwagę na rolę nowoczesnych rozwiązań technologicznych, dostrzegając w sztucznej inteligencji istotny potencjał do zwiększenia automatyzacji i efektywności operacyjnej.
Jednakże, złożoność przepisów prawa i wymogów dokumentacyjnych budzi obawy dotyczące pełnego wdrożenia tych technologii, ponieważ istnieje ryzyko, że automatyzacja procesów bez nadzoru człowieka może prowadzić do trudności w zapewnieniu zgodności z regulacjami.
„Wskazane powyżej trendy i wyzwania sprowadzają się do jednego kluczowego ryzyka: bycia non-compliance, czyli niezgodności z regulacjami. Podkreślają one, jak istotna jest wiedza celna i ekspertyza – to, co Customs Support Group nazywa Real Intelligence – czyli fundament wspierający AI w nawigowaniu po złożonym i dynamicznie zmieniającym się krajobrazie prawnym w obliczu geopolitycznych zmian” – zauważył John Wegman.
„W tym kontekście coraz bardziej zrozumiała staje się rosnąca tendencja do zlecania procesów związanych z operacjami celnymi zewnętrznym specjalistom. Jako wiodący dostawca rozwiązań celnych i handlowych w Europie, z zespołem ponad 1700 ekspertów, gwarantujemy naszym klientom bezpieczny i sprawny przepływ towarów przez granice.”
Więcej informacji na temat Customs Support Group można znaleźć na stronie www.customssupport.com.
Customs Support Group (CSG) to europejski dostawca rozwiązań celnych i handlowych, ułatwiający płynne operacje transgraniczne dzięki innowacjom cyfrowym oraz niezrównanej ekspertyzie branżowej. Obecny w strategicznych lokalizacjach na 14 europejskich rynkach, CSG wspiera firmy w optymalizacji operacji handlowych, minimalizacji kosztów operacyjnych oraz zapewnieniu zgodności z przepisami w dynamicznie zmieniającym się środowisku celnym. Zespół ponad 1700 specjalistów zapewnia bezproblemowy przepływ towarów przez granice, redukując ryzyko opóźnień i komplikacji.
Kontakt: press@customssupport.com