Handel międzynarodowy nieustannie się rozwija i nie są mu straszne zmiany prawno-polityczne (takie jak Brexit) ani światowe pandemie. Nic zatem dziwnego, że zawód agenta celnego cieszy się wciąż dużym zainteresowaniem. Co trzeba o nim wiedzieć, jakie kwalifikacje i uprawnienia są niezbędne aby realizować się w tej profesji i jak faktycznie wygląda praca agenta celnego?
Co zrobić, żeby pracować jako agent celny?
Od 2014 roku, wraz ze zmianą przepisów, zawód agenta celnego został „uwolniony”. To oznacza, że dostęp do niego ma znacznie większe grono zainteresowanych. Zmiana przepisów nie oznacza jednak, że absolutnie każdy może zostać agentem celnym.
Obecnie nie jest przeprowadzany państwowy egzamin kwalifikacyjny dla osób ubiegających się o uprawnienia do wykonywania czynności agenta celnego organizowany wcześniej przez Ministerstwo Finansów. Aby pełnoprawnie posługiwać się tytułem „agent celny” należy jednak oficjalnie wystąpić z wnioskiem o wpis na listę agentów celnych. Prawo do takiego kroku mają:
- absolwenci studiów wyższych kierunkowych,
- osoby, które ukończyły stosowny kurs zawodowy,
- kandydaci bez kierunkowego wykształcenia, ale mający przynajmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe związane z kwestiami celnymi.
Bardzo istotna jest także przeszłość kryminalna osoby, która chce wejść na ścieżkę zawodową agenta celnego. Do wniosku o wpisanie na listę agentów celnych należy bowiem dołączyć także zaświadczenie o niekaralności. Przyszły agent celny nie może być prawomocnie skazany za przestępstwa skarbowe lub też przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu czy pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przeciw mieniu.
Gdzie składać dokumenty i wniosek o wpis na listę agentów celnych?
Wniosek o wpisanie na listę agentów celnych należy złożyć u Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Oczywiście nie jest konieczne osobiste umawianie się na spotkanie – wystarczy przesłać wniosek z dokumentami na adres Izby lub też założyć profil i zalogować się na elektronicznej Platformie Usług Skarbowo-Celnych. Uwaga, cały proces jest bezpłatny!
Po otrzymaniu wniosku organ administracyjny zajmie się jego rozpatrzeniem w przeciągu następnych 30 dni. Po upływie wskazanego terminu (bądź wcześniej) aplikant otrzyma urzędową decyzję, w tym także ewentualną prośbę o uzupełnienie swojego wniosku, jeśli okaże się on niekompletny.
Czym zajmuje się agent celny?
Twój wniosek został zaakceptowany? W ciągu najbliższych 120 dni zostaniesz wpisany na listę agentów celnych https://puesc.gov.pl/web/guest/formularz-publiczny?systemName=SZPROT&formName=1000811 i możesz oficjalnie rozpocząć pracę w tej roli!
Jako agent celny możesz pracować na przykład w agencji celnej. W swoim nowym zawodzie będziesz ważnym ogniwem łączącym przedsiębiorców z organami służby celnej. W Twojej gestii znajdzie się prowadzenie spraw związanych z z procedurami celnymi na rzecz Klienta. Będziesz odpowiedzialny za prawidłowe sporządzanie dokumentacji celnej i jej terminowe składanie. Konieczne będzie również kontrolowanie przewożonego towaru, sposobu jego zabezpieczenia na czas transportu oraz rozliczania powyższego.
Masz możliwość skorzystania z różnych ścieżek zawodowych – możesz pracować nie tylko w agencjach celnych, ale też w firmach prywatnych, które potrzebują wykwalifikowanej osoby do prowadzenia spraw celnych, w przedsiębiorstwach spedycyjnych, jak i znaleźć zatrudnienie w punktach granicznych – w terminalach kolejowych czy lotniczych.